Stormchase 28-07-2013

Eindelijk! Na een lange tijd ging het weer goed los boven Zwolle.
Na een hele avond nowcasten gingen we midden in de nacht op pad. Eerst bij huis nog even genoten van het weerlicht, maar algauw zag ik ook dat er een shelfcloud op me af kwam. Ik had snel de camera gepakt en foto´s gemaakt van de shelfcloud met als resultaat hieronder.

  

 

Nadat de shelf was gepasseerd  begon het flink te waaien en te regenen, ik keek nog op de radar hoever  het onweer zat en zag dat het al aardig dichtbij was. Dus we gingen snel op pad. Onze eerste locatie was de dijk langs de IJsel. Mooi uitzicht had je op de bui alleen het onweer was al snel boven ons. We besloten al een beetje om daar weg te gaan omdat we het hoogste punt waren, maar nog geen paar tellen later sloeg de bliksem van zeer dichtbij in! Wat een flits! Snel gingen we daar weg voordat wij misschien aan de beurt waren.

We zijn door Zwolle gereden en in Zwolle-zuid langs een weg even stilgestaan om de kaarten weer te bekijken en ondertussen ook gefilmd. We zagen dat het onweer meer ten oosten van ons ging zitten dus zijn we richting de Marslanden gereden. Onderweg zag ik dat sommige wegen bijna waren ondergelopen door de overvloedige neerslag.
Bij de Marslanden hebben we even gestaan, maar veel zagen we niet. Was alleen maar weerlicht. Dus gingen we weer richting huis. Bij thuiskomst nog even vanuit het raam nog een paar foto’s gemaakt met succes! Paar mooie CC bliksems gefotografeerd met als resultaat hieronder.

 

http://www.youtube.com/watch?v=1RRgEwfymJo

Ik zeg: op naar de volgende ronde!

Mvg,

Leon